BadılCan
Active member
Marvin Gaye’nin klasiği “Let’s Get It On”dan Grammy ödüllü “Thinking Out Loud” şarkısını kopyalamakla suçlanan Ed Sheeran’a yönelik, yakından izlenen müzik telif hakkı davası Manhattan’daki federal mahkemede ilk haftasını tamamladı.
Bay Sheeran, kendisinin ve bir işbirlikçisinin kendi deneyimlerine dayanarak “Thinking Out Loud” yazdığını ve bir keresinde şarkı yazımını göstermek için mahkemede gitar çaldığını ifade etti. Davacıların avukatları, “dumanı tüten silah” olarak tanımladıkları şeyi oynadılar: canlı bir gösteri sırasında Bay Sheeran’ın “Yüksek Sesle Düşünmek” ve “Hadi Başlayalım” arasında sorunsuz bir şekilde hareket ettiğini gösteren bir hayran videosu. Duruşma Çarşamba öğleden sonra, babası Ed Townsend’in “Let’s Get It On”u birlikte yazdığı davacı Kathryn Griffin Townsend’in yere yığılıp mahkeme salonundan götürülmesiyle kısa bir süre durduruldu.
Müzik endüstrisi, yargılamanın sonucu konusunda heyecanlı. Son on yılda, iş dünyası, pop şarkı yazarlarının çalışmalarının ne kadarının veya ne kadarının telif hakkıyla korunabileceği ve yasal zorluklara karşı ne kadar savunmasız oldukları konusunda bir dizi ihlal davasıyla sarsıldı.
İşte çalışma hakkında bilmeniz gerekenler hakkında bir rehber.
Şarkıların sesi nasıl?
Bay Sheeran’a karşı açılan dava, belirli kayıtlarla değil, yalnızca iki şarkının altta yatan müzikal kompozisyonuyla (melodileri, akorları ve sözleri) ilgilidir.
Ed Sheeran’ın “Thinking Out Loud” şarkısını dinleyin
Marvin Gaye’nin “Let’s Get It On” şarkısını dinleyin
Şu ana kadarki süreçte öne çıkan noktalar neler?
Takım elbise ve kravatla ve kızıl saçları darmadağınık görünen Bay Sheeran, Akşam Yemeği’nden bir akşam önce ve bir akşam sonra gerçekleşen kısa bir şarkı yazma seansında kendisinin ve işbirlikçisi Amy Wadge’ın “Thinking Out Loud”u bağımsız olarak yazdıklarını ifade etti. Şubat 2014’te yer aldı – ve “Hadi Başlayalım” ı kopyaladıklarını yalanladı.
Sheeran, Salı günü Keisha D. Rice’ın sorgusuna yanıt olarak, “Beni yapmakla suçladığınız şeyi yapsaydım, 20.000 kişinin önünde bir sahnede durup bunu yapmak için tam bir aptal olurdum,” dedi. davacının avukatları. Dava, 2003 yılında ölen Ed Townsend’in ailesi tarafından açıldı.
Jüri “karma” videoyu gördükten sonra, Bay Sheeran, ana akım popüler müziğin sınırlı armonik paletinin mümkün kıldığı bu tür karışıkları konserlerde sık sık icra ettiğini ifade etti.
Bay Sheeran, “Çoğu pop şarkısı, çoğu pop şarkısına uyar” dedi. “‘Bırak Olsun’dan’ Kadın Yok, Ağlama Yok’a gidip tekrar geri dönebilirsiniz.”
Avukatları, sözünün altını çizmek için Avustralyalı müzikal-komedi grubu Axis of Awesome’in başka bir videosunu oynattı ve üç üyenin Journey, Elton John, Lady Gaga, Beyoncé ve diğerlerinin aynı dört akor üzerinden sırayla şarkı parçalarını çalıştırdığını gösterdi.
Perşembe günü, Bay Sheeran, davacılar için tanık olarak tutulan bir müzikolog olan Alexander Stewart’ın ifadesini gitarıyla çürüttü. Bay Stewart, “Thinking Out Loud”un açılışında Bay Sheeran’ın çaldığı dört akordan birinin “Let’s Get It On”daki ilerlemede aynı noktada görünen küçük akora benzediğini iddia etmişti.
Bay Sheeran gitarını tıngırdattı ve “her konserde” çaldığını söylediği ana akoru tıngırdattı ve ardından, yüzünü hafifçe buruşturarak, Bay Stewart’ın önerdiği küçük akoru tıngırdattı.
Bay Sheeran, “Onun için çok ama çok iyi çalışıyor,” dedi, “ama gerçek bu değil.”
Duruşma, Bayan Townsend’in ifadesi ile başladı. Bay Sheeran’ı “büyük bir geleceği olan büyük bir sanatçı” olarak selamladı ve isteksizce davayı gündeme getirdiğini söyledi.
Babamın mirasına sahip çıkmak zorundayım” dedi.
Şarkıların hangi bölümleri tartışmalı?
Bir boşluk, Let’s Get It On’un (1973) hangi yönlerinin telif hakkıyla korunacağını kısıtlar. 1978’den önce yazılmış birçok şarkı için, yalnızca Telif Hakkı Bürosu’na sunulan notaların (“rehinli kopyalar” olarak bilinir) içeriği korunur. “Let’s Get It On”da bu notasyon iskelet gibiydi: sadece akorlar, şarkı sözleri ve bir vokal melodisi. Parçanın bas hattı ve başlangıçtaki imza gitar riffi gibi diğer önemli yönleri eksikti.
Bu, ana şikayetin, neredeyse – ama tam olarak değil – aynı olan iki şarkının akor ilerlemelerine bağlı olduğu anlamına gelir.
Her iki şarkı da artan bir düzende dört akor ilerlemesine dayanmaktadır, ancak “Thinking Out Loud” da ilerlemedeki ikinci akor “Let’s Get It On” da kullanılandan biraz farklıdır. (Davacıların müzik uzmanı Bay Stewart, mahkemeye sunulan bir analizdeki farkı kabul etti, ancak iki akoru “neredeyse birbirinin yerine geçebilir” olarak nitelendirdi.)
Durum, akor ilerlemesinin ne kadar telaffuz edildiğine bağlı olabilir. Bay Sheeran’ın avukatları, akorların genel yapı taşları olduğunu ve herhangi bir müzisyen için adil bir oyun olduğunu savunuyor. Mahkemedeki dosyalarda, Bay Sheeran’ın müzikoloğu, Arayıcıların “Georgy Girl” ve Donovan’ın “Hurdy Gurdy Man” gibi hitleri de dahil olmak üzere bir düzineden fazla şarkının “Let’s Get It On”dan önceki aynı temel sekansı kullandığını belirtiyor. Kanıt olarak sunulan bir gitar ders kitabı, bunu herhangi bir müzisyen tarafından bir şarkı yazmak için kullanılabilecek standart bir ilerleme olarak gösteriyor.
Davacılar, akorlar kamu malı olsalar bile, şarkının senkoplu ritmik kalıbı da dahil olmak üzere “Let’s Get It On”da özel kullanım tarzının, bu unsurların “seçimi ve düzenlenmesi” açısından yeterince orijinal olduğunu iddia etmektedirler. Telif hakları korunmalıdır ©.
Bahisler nelerdir?
Armoni veya ezginin sıradan bölümlerinin bir besteciye mi yoksa kamuya ait bir parçaya mı ait olabileceğine dair açılan bir dizi davanın son örneği olan dava, müzik ve hukuk çevrelerinde yakından izleniyor.
Trend, 2015 yılında bir jürinin Robin Thicke ve Pharrell Williams’ın başka bir Gaye şarkısı olan “Got to Give It Up”ın telif hakkını hit şarkıları “Blurred Lines”da ihlal ettiğini tespit etmesiyle başladı ve birden fazla mahkum oldular. 5 milyon dolar tazminat ödeyin. Dava, Bay Thicke ve Bay Williams’ın uzun süredir herhangi bir müzisyen için ücretsiz olduğu kabul edilen armoniler ve ritmik kalıplar gibi temel müzikal yapı taşlarını kullandıkları için cezalandırılacağına inanan birçok hukuk uzmanını ve müzisyeni şok etti.
2020’de, Led Zeppelin’in “Stairway to Heaven” şarkısındaki bir telif hakkı mücadelesine karşı kazandığı zaferi onaylayan bir temyiz mahkemesi kararı, davayı daha tanıdık bir alana yönlendiriyor gibiydi. Ancak davacılar, haklarının ihlal edildiğine inanırlarsa yardım istemekte özgürdür ve müzik telif hakkı jürisi davaları özellikle öngörülemez olabilir.
Led Zeppelin davası, yaratıcı çalışmaların bazı unsurlarının o kadar yaygın olduğuna ve yalnızca “neredeyse aynı” sürümlerin telif hakkını ihlal ettiğine karar verdiğinde bu yönü değiştirdi. Bazı uzmanlar, Bay Sheeran kaybederse daha fazla kesinti olabileceğinden endişe duyduklarını söylüyor.
Müzik telif hakkı yasasında uzmanlaşmış Duke hukuk profesörü Jennifer Jenkins, “Bu durumda, temel bir armonik ritme göre ayarlanmış çok yaygın bir akor ilerlemesi özelleştirilirse, o zaman bunun tersini yaparız ve temel bileşenleri akorttan çıkarırız” dedi. şarkı yazarının alet çantası.”
Townsend’in varisleri, eserini müzikal “kalbini” çalan başka bir şarkıdan koruduklarını söylüyor. Townsend ailesinin başka bir avukatı olan Ben Crump açılış konuşmasında, Bay Sheeran’ın Let’s Get It On’daki “sihri gördüğünü” ve “kendi çıkarı için bu sihrin birazını yakalamaya karar verdiğini” söyledi.
Bay Sheeran daha önce telif hakkı davalarıyla karşılaştı mı?
Evet. 2016 yılında, İngiliz televizyon yarışması “The X Factor”ün galibi Matt Cardle tarafından seslendirilen “Amazing”in iki söz yazarı, hit “Photograph” için şarkılarının bazı yönlerini kopyaladığını söyleyerek Bay Sheeran’a dava açtı. Dava bir yıl sonra çözüldü ve Amazing’ın yazarları Fotoğraf’a verildi.
Geçen yıl, Bay Sheeran, Birleşik Krallık’taki mahkemede, hitlerinden biri olan Shape of You nedeniyle bir hak ihlali davasında kendini başarıyla savundu. Daha sonra Bay Sheeran, bu tür iddialara karşı kendini savunmanın bedeli hakkında kişisel olarak konuştu ve son vakaların çokluğunun “şarkı yazarlığı endüstrisi için gerçekten zararlı” olduğunu söyledi.
Bay Sheeran, Instagram’da yayınlanan bir videoda “Pop müzik yalnızca çok fazla nota ve çok az akor kullanır” dedi. “Spotify’da her gün 60.000 yayınlandığında tesadüfler kaçınılmazdır.”
“Bunun gerçekten sona ermesi gerekiyor” diye ekledi.
Bay Sheeran, kendisinin ve bir işbirlikçisinin kendi deneyimlerine dayanarak “Thinking Out Loud” yazdığını ve bir keresinde şarkı yazımını göstermek için mahkemede gitar çaldığını ifade etti. Davacıların avukatları, “dumanı tüten silah” olarak tanımladıkları şeyi oynadılar: canlı bir gösteri sırasında Bay Sheeran’ın “Yüksek Sesle Düşünmek” ve “Hadi Başlayalım” arasında sorunsuz bir şekilde hareket ettiğini gösteren bir hayran videosu. Duruşma Çarşamba öğleden sonra, babası Ed Townsend’in “Let’s Get It On”u birlikte yazdığı davacı Kathryn Griffin Townsend’in yere yığılıp mahkeme salonundan götürülmesiyle kısa bir süre durduruldu.
Müzik endüstrisi, yargılamanın sonucu konusunda heyecanlı. Son on yılda, iş dünyası, pop şarkı yazarlarının çalışmalarının ne kadarının veya ne kadarının telif hakkıyla korunabileceği ve yasal zorluklara karşı ne kadar savunmasız oldukları konusunda bir dizi ihlal davasıyla sarsıldı.
İşte çalışma hakkında bilmeniz gerekenler hakkında bir rehber.
Şarkıların sesi nasıl?
Bay Sheeran’a karşı açılan dava, belirli kayıtlarla değil, yalnızca iki şarkının altta yatan müzikal kompozisyonuyla (melodileri, akorları ve sözleri) ilgilidir.
Ed Sheeran’ın “Thinking Out Loud” şarkısını dinleyin
Marvin Gaye’nin “Let’s Get It On” şarkısını dinleyin
Şu ana kadarki süreçte öne çıkan noktalar neler?
Takım elbise ve kravatla ve kızıl saçları darmadağınık görünen Bay Sheeran, Akşam Yemeği’nden bir akşam önce ve bir akşam sonra gerçekleşen kısa bir şarkı yazma seansında kendisinin ve işbirlikçisi Amy Wadge’ın “Thinking Out Loud”u bağımsız olarak yazdıklarını ifade etti. Şubat 2014’te yer aldı – ve “Hadi Başlayalım” ı kopyaladıklarını yalanladı.
Sheeran, Salı günü Keisha D. Rice’ın sorgusuna yanıt olarak, “Beni yapmakla suçladığınız şeyi yapsaydım, 20.000 kişinin önünde bir sahnede durup bunu yapmak için tam bir aptal olurdum,” dedi. davacının avukatları. Dava, 2003 yılında ölen Ed Townsend’in ailesi tarafından açıldı.
Jüri “karma” videoyu gördükten sonra, Bay Sheeran, ana akım popüler müziğin sınırlı armonik paletinin mümkün kıldığı bu tür karışıkları konserlerde sık sık icra ettiğini ifade etti.
Bay Sheeran, “Çoğu pop şarkısı, çoğu pop şarkısına uyar” dedi. “‘Bırak Olsun’dan’ Kadın Yok, Ağlama Yok’a gidip tekrar geri dönebilirsiniz.”
Avukatları, sözünün altını çizmek için Avustralyalı müzikal-komedi grubu Axis of Awesome’in başka bir videosunu oynattı ve üç üyenin Journey, Elton John, Lady Gaga, Beyoncé ve diğerlerinin aynı dört akor üzerinden sırayla şarkı parçalarını çalıştırdığını gösterdi.
Perşembe günü, Bay Sheeran, davacılar için tanık olarak tutulan bir müzikolog olan Alexander Stewart’ın ifadesini gitarıyla çürüttü. Bay Stewart, “Thinking Out Loud”un açılışında Bay Sheeran’ın çaldığı dört akordan birinin “Let’s Get It On”daki ilerlemede aynı noktada görünen küçük akora benzediğini iddia etmişti.
Bay Sheeran gitarını tıngırdattı ve “her konserde” çaldığını söylediği ana akoru tıngırdattı ve ardından, yüzünü hafifçe buruşturarak, Bay Stewart’ın önerdiği küçük akoru tıngırdattı.
Bay Sheeran, “Onun için çok ama çok iyi çalışıyor,” dedi, “ama gerçek bu değil.”
Duruşma, Bayan Townsend’in ifadesi ile başladı. Bay Sheeran’ı “büyük bir geleceği olan büyük bir sanatçı” olarak selamladı ve isteksizce davayı gündeme getirdiğini söyledi.
Babamın mirasına sahip çıkmak zorundayım” dedi.
Şarkıların hangi bölümleri tartışmalı?
Bir boşluk, Let’s Get It On’un (1973) hangi yönlerinin telif hakkıyla korunacağını kısıtlar. 1978’den önce yazılmış birçok şarkı için, yalnızca Telif Hakkı Bürosu’na sunulan notaların (“rehinli kopyalar” olarak bilinir) içeriği korunur. “Let’s Get It On”da bu notasyon iskelet gibiydi: sadece akorlar, şarkı sözleri ve bir vokal melodisi. Parçanın bas hattı ve başlangıçtaki imza gitar riffi gibi diğer önemli yönleri eksikti.
Bu, ana şikayetin, neredeyse – ama tam olarak değil – aynı olan iki şarkının akor ilerlemelerine bağlı olduğu anlamına gelir.
Her iki şarkı da artan bir düzende dört akor ilerlemesine dayanmaktadır, ancak “Thinking Out Loud” da ilerlemedeki ikinci akor “Let’s Get It On” da kullanılandan biraz farklıdır. (Davacıların müzik uzmanı Bay Stewart, mahkemeye sunulan bir analizdeki farkı kabul etti, ancak iki akoru “neredeyse birbirinin yerine geçebilir” olarak nitelendirdi.)
Durum, akor ilerlemesinin ne kadar telaffuz edildiğine bağlı olabilir. Bay Sheeran’ın avukatları, akorların genel yapı taşları olduğunu ve herhangi bir müzisyen için adil bir oyun olduğunu savunuyor. Mahkemedeki dosyalarda, Bay Sheeran’ın müzikoloğu, Arayıcıların “Georgy Girl” ve Donovan’ın “Hurdy Gurdy Man” gibi hitleri de dahil olmak üzere bir düzineden fazla şarkının “Let’s Get It On”dan önceki aynı temel sekansı kullandığını belirtiyor. Kanıt olarak sunulan bir gitar ders kitabı, bunu herhangi bir müzisyen tarafından bir şarkı yazmak için kullanılabilecek standart bir ilerleme olarak gösteriyor.
Davacılar, akorlar kamu malı olsalar bile, şarkının senkoplu ritmik kalıbı da dahil olmak üzere “Let’s Get It On”da özel kullanım tarzının, bu unsurların “seçimi ve düzenlenmesi” açısından yeterince orijinal olduğunu iddia etmektedirler. Telif hakları korunmalıdır ©.
Bahisler nelerdir?
Armoni veya ezginin sıradan bölümlerinin bir besteciye mi yoksa kamuya ait bir parçaya mı ait olabileceğine dair açılan bir dizi davanın son örneği olan dava, müzik ve hukuk çevrelerinde yakından izleniyor.
Trend, 2015 yılında bir jürinin Robin Thicke ve Pharrell Williams’ın başka bir Gaye şarkısı olan “Got to Give It Up”ın telif hakkını hit şarkıları “Blurred Lines”da ihlal ettiğini tespit etmesiyle başladı ve birden fazla mahkum oldular. 5 milyon dolar tazminat ödeyin. Dava, Bay Thicke ve Bay Williams’ın uzun süredir herhangi bir müzisyen için ücretsiz olduğu kabul edilen armoniler ve ritmik kalıplar gibi temel müzikal yapı taşlarını kullandıkları için cezalandırılacağına inanan birçok hukuk uzmanını ve müzisyeni şok etti.
2020’de, Led Zeppelin’in “Stairway to Heaven” şarkısındaki bir telif hakkı mücadelesine karşı kazandığı zaferi onaylayan bir temyiz mahkemesi kararı, davayı daha tanıdık bir alana yönlendiriyor gibiydi. Ancak davacılar, haklarının ihlal edildiğine inanırlarsa yardım istemekte özgürdür ve müzik telif hakkı jürisi davaları özellikle öngörülemez olabilir.
Led Zeppelin davası, yaratıcı çalışmaların bazı unsurlarının o kadar yaygın olduğuna ve yalnızca “neredeyse aynı” sürümlerin telif hakkını ihlal ettiğine karar verdiğinde bu yönü değiştirdi. Bazı uzmanlar, Bay Sheeran kaybederse daha fazla kesinti olabileceğinden endişe duyduklarını söylüyor.
Müzik telif hakkı yasasında uzmanlaşmış Duke hukuk profesörü Jennifer Jenkins, “Bu durumda, temel bir armonik ritme göre ayarlanmış çok yaygın bir akor ilerlemesi özelleştirilirse, o zaman bunun tersini yaparız ve temel bileşenleri akorttan çıkarırız” dedi. şarkı yazarının alet çantası.”
Townsend’in varisleri, eserini müzikal “kalbini” çalan başka bir şarkıdan koruduklarını söylüyor. Townsend ailesinin başka bir avukatı olan Ben Crump açılış konuşmasında, Bay Sheeran’ın Let’s Get It On’daki “sihri gördüğünü” ve “kendi çıkarı için bu sihrin birazını yakalamaya karar verdiğini” söyledi.
Bay Sheeran daha önce telif hakkı davalarıyla karşılaştı mı?
Evet. 2016 yılında, İngiliz televizyon yarışması “The X Factor”ün galibi Matt Cardle tarafından seslendirilen “Amazing”in iki söz yazarı, hit “Photograph” için şarkılarının bazı yönlerini kopyaladığını söyleyerek Bay Sheeran’a dava açtı. Dava bir yıl sonra çözüldü ve Amazing’ın yazarları Fotoğraf’a verildi.
Geçen yıl, Bay Sheeran, Birleşik Krallık’taki mahkemede, hitlerinden biri olan Shape of You nedeniyle bir hak ihlali davasında kendini başarıyla savundu. Daha sonra Bay Sheeran, bu tür iddialara karşı kendini savunmanın bedeli hakkında kişisel olarak konuştu ve son vakaların çokluğunun “şarkı yazarlığı endüstrisi için gerçekten zararlı” olduğunu söyledi.
Bay Sheeran, Instagram’da yayınlanan bir videoda “Pop müzik yalnızca çok fazla nota ve çok az akor kullanır” dedi. “Spotify’da her gün 60.000 yayınlandığında tesadüfler kaçınılmazdır.”
“Bunun gerçekten sona ermesi gerekiyor” diye ekledi.