Haber sektörünün OpenAI ile sorunlu müzakerelerine ilişkin bilgiler

BadılCan

Active member
ABD medya endüstrisinin en büyük oyuncularından bazıları aylardır hassas bir konu üzerinde OpenAI ile gizli görüşmelerde bulunuyor: içeriklerinin yapay zeka şirketine lisanslanmasının fiyatı ve koşulları.

Bu hafta Haberler’ın OpenAI ve Microsoft’a telif hakkı ihlali nedeniyle dava açması ve şirketlerin içeriklerini yapay zeka ürünleri geliştirmek için izinsiz kullandıklarını iddia etmesiyle perde geri çekildi.

Times, davadan aylar önce şirketlerle bir anlaşma hakkında görüştüğünü söyledi. Ve yalnız değildi. Diğer haber kuruluşları – ABD’nin en büyük gazete şirketi Gannett dahil; The Wall Street Journal’ın sahibi News Corp; Müzakerelere aşina olan ve gizli görüşmeleri görüşmek üzere anonimlik talep eden üç kişi, The Daily Beast ve dergi yayıncısı Dotdash Meredith’in arkasındaki dijital dev IAC ile OpenAI ile görüşmelerde bulunduğunu söyledi.

Tartışmalara aşina bir kişi, Kuzey Amerika’daki 2.200’den fazla haber kuruluşunu temsil eden Haber/Medya İttifakı’nın, üyelerine uygun bir anlaşma için çerçeve geliştirme konusunda OpenAI ile de görüştüğünü söyledi.


OpenAI teknolojisini ürünlerine entegre eden OpenAI’nin en büyük yatırımcısı Microsoft da görüşmelerde bulundu. Microsoft sözcüsü Frank Shaw, “Birkaç yayıncıyla düşünceli görüşmeler yaptık ve gelecekteki tartışmaları sabırsızlıkla bekliyoruz” dedi.

OpenAI ve Microsoft gibi şirketler, insan benzeri metinler üretebilen yapay zeka sistemlerini eğitmek için haber kuruluşlarıyla lisans anlaşmaları yapmaya çalışıyor. Bu sistemler de şirketlerin gelir elde etmek için kullanabileceği chatbot gibi uygulamaları destekliyor.

Yaklaşık bir düzine yayıncılık yöneticisi ve medya sektörü uzmanı, pazardaki yapay zeka uygulamalarının hızla gelişmesi nedeniyle görüşmelerin karmaşıklaştığını ve bunun da medya sektörünün geleceğine yönelik çetrefilli soruları gündeme getirdiğini söylüyor.

OpenAI yaptığı açıklamada, Associated Press ve Alman yayın grubu Axel Springer ile yaptığı sözleşmelere atıfta bulunarak içerik yaratıcılarının ve sahiplerinin haklarına saygı duyduğunu ve onların AI teknolojisinden faydalanmaları gerektiğine inandığını söyledi.

OpenAI sözcüsü Kayla Wood, yaptığı açıklamada, “Dünyanın dört bir yanından birçoğuyla yapay zeka hakkındaki sorularını tartışmak için verimli görüşmeler yapmaya devam ediyoruz” dedi. Zengin bir haber ekosistemini desteklemek için birlikte çalışmanın karşılıklı yarar sağlayan yollarını bulmaya devam edeceğimiz konusunda iyimseriz.”


Haber yayıncıları, geleneksel reklamcılık işlerinin çoğunu on yıldan fazla bir süre önce Google ve Facebook gibi yeni gelenlere kaptırdıkları için teknoloji şirketleriyle istikrarsız ilişkiler yaşıyor ve yayıncılık yöneticileri, içeriklerini çok ucuza satmaktan korkuyor.

Morse, “Haber kuruluşlarının şu anda OpenAI’ye bu kadar dikkatli bakmalarının bir nedeninin de, eğer dikkatli olmazsak krallığın anahtarlarını başkalarına vereceğimizi düşündüren 20 yıllık bir geçmişe sahip olmaları olduğunu düşünüyorum” dedi. Cox Media Group’un amiral gemisi gazetesi The Atlanta Journal-Constitution’un yayıncısı, OpenAI ile görüşme halinde değil.

Ayrıca yapay zeka uygulamalarının makalelerinden alıntı yaparken yanlış bilgi verebileceği ve bu durumun şirketlerin güvenilirliğine zarar verebileceği yönünde korkular da mevcut.

Medya analisti ve girişimci Ken Doctor, “On yıl boyunca yanlış bilgi ve dezenformasyondan geçtik ve bu yapay zekadan önceydi” dedi. “Yapay zekayla artık herkesin yanlış bilgiyi ve dezenformasyonu teşvik etme ve çoğaltma yeteneğine sahip olduğu çağın başlangıcındayız. Bu da tabii ki haber yayıncılarını korkutuyor.”

Yine de bazı haber kuruluşları anlaşmaya vardı. Associated Press ile Temmuz ayında duyurulan anlaşma, OpenAI’nin AP’nin haber makalesi arşivini lisanslamasına izin veriyor. Mali şartlar açıklanmadı.


Politico ve Business Insider’ı elinde bulunduran Axel Springer bir adım daha ileri gitti: Bu ay şirket, OpenAI’nin haber arşivine erişmesine olanak tanıyan ve yapay zeka şirketinin ChatGPT’nin nasıl kullanılacağına dair uygulamalarda yeni yayınlanmış makaleler yayınlamasına izin veren çok yıllı bir anlaşma imzaladı. . Anlaşmaya aşina bir kişi, OpenAI’nin içeriğini ne sıklıkta kullandığına bağlı olarak bir “performans ücreti” içeren anlaşmanın yıllık 10 milyon dolardan fazla değere sahip olduğunu söyledi.

Bazı medya şirketleri OpenAI ile ticari anlaşmalara öncelik vermemeye karar verdi. Yapay zeka kullanan devasa bir veri terminali işletmesine sahip olan Bloomberg, şirketin stratejisine aşina bir kişiye göre kendi yapay zeka çalışmalarını artırmaya odaklanıyor. Şirketin çabalarına aşina bir kişi, Washington Post’un da son aylarda OpenAI ile müzakerelere girmediğini söyledi.

Haber endüstrisi ile OpenAI arasındaki gerilime rağmen, bazı yayıncılık yöneticileri yapay zekanın potansiyel faydaları konusunda ölçülü davrandılar. The Philadelphia Inquirer’ın kâr amacı gütmeyen sahibi, Lenfest Gazetecilik Enstitüsü’nün genel müdürü Jim Friedlich, haber kuruluşlarının ve yapay zeka şirketlerinin “giderek birbirine bağımlı hale geldiğini”, çünkü kullanıcıların güvenilir bilgi içeren yapay zeka teknolojisi istediğini söyledi.

Tüm tarafların anlaşmaya varması ve bunu mümkün olan en kısa sürede yapması önemli” dedi. “Bunun aylar mı yoksa yıllar mı süreceği belli değil.”
 
Üst