Son yazarların grevi ekranda her şeyi nasıl değiştirdi?

BadılCan

Active member
2007’deki yazar grevi, senarist Zack Stentz için bundan daha kötü bir zamana denk gelemezdi. Üç yıllık işsizliğin ardından Bay Stentz, Fox’un The Terminator: The Chronicles of Sarah Connor’ın baş editörü olarak yeni bir işi memnuniyetle kabul etti. “Kasvetli, düşünceli ve tuhaf” olarak tanımladığı bir programda yüksek profilli bir yazar grubuyla çalıştı.

Grevden önce personel, gişe rekorları kıran Terminatör 2: Kıyamet Günü filminde tasvir edilen olayların sonrasını anlatan gösterinin dokuz bölümünü başarıyla tamamlamıştı. Bir saat süren drama Ocak 2008’de gösterime girdiğinde, sağlam reytingler ve sadık bir takipçi topladı. Yine de, JJ Abrams’ın Fringe ve Greg Berlanti’nin The Flash gibi şovları için yazmaya devam eden Bay Stentz, 100 günlük grevin nihayetinde şovun kaderini belirlediğine inanıyor: 31 yıllık Consequences’ı kapsayan iki sezonluk kısaltılmış bir hikaye.

Uzun bir aradan sonra dizinin bütçesinin reytinglerin düşmesine neden olmasının ardından ikinci sezonda kesildiğini hatırlayan Bay Stentz, “Kalp kırıcıydı çünkü gerçekten özel bir şey yapıyormuşuz gibi hissettik” dedi. “Şovdaki geleneksel görüş, zamanının ilerisinde olduğu ve 2010’larda çıkmış olsaydı muhtemelen çok daha büyük bir hit olacağı yönünde.”


Sarah Connor Chronicles, Los Angeles ekonomisine 2,1 milyar dolarlık gelir kaybına mal olan son yazar greviyle kaderi değişen birçok televizyon programı ve filmden sadece biri. James Bond filmi Quantum of Solace, GI Joe: The Rise of Cobra ve X-Men Origins: Wolverine gibi filmler, senaryoları bitmemiş halde prodüksiyona girenler arasındaydı.


Quantum of Solace o kadar karanlıktı ki yıldız Daniel Craig daha sonra sette sahneleri kendisinin yeniden yazdığını itiraf etti. Bu makale hakkında yorum yapmayı reddeden filmin yönetmeni Marc Forster, 2016’da Collider web sitesine, o zamanlar en büyük bütçeli filmi olan filmi bırakmayı düşündüğünü söyledi.

“O sırada çıkmak istedim” dedi. Ama herkes ‘Hayır, bir film yapmalıyız’ dedi. Grev kısa süre içinde sona erecek, böylece elimizdekileri çekmeye başlayabilirsiniz, sonra geri kalan her şeyi bitiririz.’”

Her proje iş durdurmadan zarar görmedi. Breaking Bad serisini ele alalım. Dizinin yapımcılarından biri olan Mark Johnson’a göre Aaron Paul’ün canlandırdığı Jesse Pinkman karakterinin dizinin ilk sezonunun son bölümünde ölmesi planlanıyordu.

Ancak grev, “Breaking Bad” yapımını sadece yedi bölümden sonra durdurmaya zorladı. Ve Bay Johnson yakın tarihli bir röportajda şunları hatırladı: Dizinin yaratıcısı Vince Gilligan, karakterin Bryan Cranston’ın kimya öğretmeni ve uyuşturucu satıcısı Walter White’a karşı ne kadar iyi oynadığını anlayınca, onu yaşatmaya karar verdi.


Jesse Pinkman 62 bölümlük dizinin tamamını sürdü ve Bay Paul üç Emmy kazandı. Johnson, “Grevden gösteri hakkında çok şey öğrendik” dedi. (Diğerleri, dizinin diğer önemli olay örgüsü öğelerinin ayarlanmasına rağmen, Bay Paul’un karakterini koruma kararının grevden önce verildiğini söyledi.)


Elbette günümüzün eğlence endüstrisi 15 yıl öncesinden çok farklı ve son grevden alınan dersler geçerli olmayabilir. Yayıncılar senaryo programlarını kısıtladı. Bir sonbahar programı oluşturmak için akış hizmetleri gerekli değildir. Büyük film stüdyoları, 2024’ün ortalarına kadar sabit bir hızda gösterime girecek kadar yapım aşamasında yeterli filme sahip olduklarını söylediler.

Kıdemli bir televizyon yöneticisi olan Kevin Reilly, “Dinamik artık farklı,” dedi. “Gerçekten, tek darboğaz, belirli bir noktada geliştirme çizgisinin biraz kurumasıdır. Ancak bunun akış dünyasında bir hız artışı olduğunu düşünmüyorum. Baskının gerçekten hissedilmesi için en az altı ay geçmesi gerekecekti. Aynı şey gişede de geçerli.”

Stüdyolar son birkaç haftadır yoğun bir şekilde bu anlatıya odaklandı. Netflix Eş CEO’su Ted Sarandos, şirketin ilk çeyrek sonuçlarının açıklanması sırasında yatırımcılara, akış devinin “dünyanın dört bir yanından gelecek şov ve filmlerden oluşan geniş tabanının”, akış devinin “üyelerimize daha iyi hizmet verebileceği anlamına geldiğini” söyledi. “diğerlerinin çoğu” yapabileceğinden daha fazla. Paramount Global CEO’su Bob Bakish, grevin kısa vadede şirketin işleri üzerinde çok az etkisi olacağını da söyledi.


Şirketin kazanç çağrısı sırasında “Çekmemiz gereken birçok kaldıraç var ve bu, daha uzun sürse bile grevden çıkmamızı sağlayacak” dedi.


Bununla birlikte, uzun süreli bir grevin öngörülemeyen sonuçları olabilir. Kapandıktan sadece bir hafta sonra, Netflix’in “Stranger Things”, HBO Max’in “Hacks” ve Apple TV+’ın “Loot” gibi dizilerinin yapımı durduruldu.

Grev daha uzun sürerse stüdyoların nasıl uyum sağlayacağı belirsizliğini koruyor. Bir yazar olan Joe McClean’ın (“Resident Evil: Vendetta”) geçen hafta gözcüler sırasında belirttiği gibi, 2007 grevi yapımı nispeten ucuz olan ve yazar gerektirmeyen realite TV şovlarında yeniden bir patlamaya yol açtı.

McClean, ilk olarak Ocak 2008’de yayınlanan “Ünlü Çırak”a ve Bay Trump’ın televizyondaki varlığını önemli ölçüde artırmasına atıfta bulunarak, “Son yazarların grevinin Donald Trump’ın başkan olmasıyla sonuçlandığını gösteren oldukça güzel bir haber dizisi var” dedi. “Çünkü yazarlarımız yoktu ve televizyonda iyi içeriğimiz yoktu, tüm izleyiciler oraya gitti ve bu onun yıldızını yükseltti.”
 
Üst